Половин година след драматичния финал в Берлин Формула Е се завръща на голямата сцена. И то като световен шампионат на ФИА. Седми сезон от най-бързо развиващият се моторспорт предвещава уникална битка независимо от COVID-19 ограниченията.
За съжаление пандемията не пожали Формула Е и през тази година. Откриващата надпревара в Сантяго, Чили бе отложена и честта да постави началото на сезона се падна на Саудитска Арабия. Негово кралско височество принц Мохамед Бин Салман издаде специално разрешение, за да може състезателният уикенд в Ед Дирия да се проведе по план въпреки затворените граници на Кралството. Дванайсет отбора и 24-има състезатели излизат на гладиаторската арена на 26 и 27 февруари!
Три са отборите които започват новия сезон със задвижващите си системи от предишния – DS Techeetah, Nissan и Dragon Penske. По време на предсезонните тестове обаче шампионите демонстрираха, че това по никакъв начин не се отразява на формата, в която се намират. Резултатите на миналогодишния първенец Антонио Феликс да Коща и на двукратния шампион Жан-Ерик Верн бяха достатъчно убедителни, за да покажат, че и тази година DS Techeetah ще диктува темпото.
Formula E
Формула Е продължава с пълна сила в Рим
09/04/2021 AT 09:44
Всички останали отбори се възползваха от първата възможна дата, за да обновят електродвигателите си, инверторите и контролната електроника. Включително и двата немски гиганта Audi и BMW, които за съжаление ще прекратя заводските си програми в края на настоящия сезон. Максимилиан Гюнтер, който миналата година спечели две победи за „баварците“, даде най-добро време на финала на тестовете във Валенсия и е сред фаворитите за шампионското отличие. Липсата на опит обаче може да попречи на BMW в спора с утвърдените играчи. Гюнтер е едва на 23 години, а дебютантът Джейк Денис, който замести поелия към Mahinda Алекс Симс – на 25.
Носителят на титлата от третия сезон Лукас ди Граси остава основният двигател на Audi, но негов съотборник ще бъде трикратният шампион в DTM Рене Раст, който замени Даниел Абт след геймърския скандал миналата година. Братовчедите от групата на VW Porsche също увеличават ударната мощ. Компромисното представяне на Нийл Яни го остави на резервната скамейка и даде възможност на Паскал Верлайн отново да се върне на голямата сцена.
Porsche вече има един пълен сезон зад гърба си. Ако се съди по начина, по който вървеше програмата в WEC с 919 Hybrid, то във втория германците ще са неузнаваеми. И то в положителен аспект. Опитът във Формула Е е от огромно значение и Mercedes го демонстрира по прекрасен начин. Подготвителният сезон с HWA даде възможност на четвъртия голям немски производител в шампионата да изведе Щьофел Вандоорн до вицешампионската позиция. Още само крачка напред и бившият пилот на McLaren във Формула 1 ще покаже, че титлите във Формула Renault 2.0 и GP2 съвсем не са били случайни.
На пръв поглед индийският производител Mahindra е пълен аутсайдер при наличието на толкова големи европейски компании. Но именно една европейска компания стои зад гърба на Дилба Гил през новия сезон. ZF вече подготвя задвижващата система и задно окачване на Mahindra, което може да върне отбора в голямата битка. Алекс Симс също е прекрасно ново попълнение, като двамата с Алекс Лин са достатъчно опитни, но и същевременно пределно гладни за успех.
Индия отдавна не е британска колония, но Jaguar ще направи всичко по силите си, за да остави Mahindra зад себе си. Най-малкото защото домашните конкуренти от Tata са собственик на британския бранд. Jaguar Land Rover наскоро обяви много амбициозен план за електрификация на серийните си продукти, което означава, че Формула Е ще остане в центъра на спортните проекти на компанията. Вероятно това е и една от причините Сам Бърд да напусне Virgin след шест сезона и да подсили редиците на Jaguar. Двамата с Мич Еванс формират най-хомогенната и бърза пилотска двойка след Жев и да Коща и ако техниката им позволи, ще се включат също в спора за шампионското отличие.
Прогнозите във Формула Е обаче са също толкова безсмислени, колкото да се опитваш да познаеш времето в Шотландия. Питайте тим шефа на Audi Алан Макниш! Има една традиция обаче, която е валидна за повечето спортни проекти на германците. Когато те слагат точка на дадена спортна програма, го правят с апломб и печелят титлата!
Борбата за шампионското отличие във Формула Е започва още този петък, 26 февруари с еПри на Ед Дирия. Първият нощен старт в историята на шампионата ще се излъчи на живо в ефира на Eurosport 2, като предаването стартира в 18:30 българско време.
Formula E
Финалът във Формула Е: 9 дена, 6 състезания, 3 писти, но само 1 шампион
02/08/2020 AT 21:29
Formula E
Ще има ли нов рекорд за най-много различни победители?
27/02/2020 AT 10:54