Eurosport

Нова ера за 24 часа на Льо Ман

Нова ера за 24 часа на Льо Ман

The 13/06/2018 at 00:09Updated The 13/06/2018 at 01:09

Алонсо, Монтоя, Ди Реста, Малдонадо и дори синът на Ейдриан Нюи – само част от звездите на тазгодишното издание на 24 часа на Льо Ман

Големият въпрос преди 86-тото издание на 24 часа на Льо Ман е дали Toyota най-после ще спечели първата си победа в най-престижната автомобилна надпревара. През последните три години японците имаха предимство откъм скорост, но винаги нещо се объркваше. При отсъствието на други заводски производители, през 2018 ще бъде най-голямата възможност за Toyota да стигне до върха. За първи път от 11 години насам ще станем свидетели на битка между Давид и Голиат, като сега срещу големия мастодонт ще се изправят малките, частни отбори като швейцaрскияRebellion, който ще участва със собствено шаси , британския Manor с шаси на Ginetta и руския SMP със собственото BR1. Малчовците ще разполагат с правото да използват повече гориво, но докато Toyota все още е с хибридно задвижване, останалите ще разчитат единствено на двигател с вътрешно горене. Най-именитият пилот при частниците е световният шампион в F1 за 2009, Дженсън Бътън, който ще дебютира в Льо Ман за отбора на SMP. A Toyota ще разчита на двукратния световен шампион в F1 Фернандо Алонсо за когото тазгодишното състезание е златен шанс да добави и Льо Ман към победата в Монте Карло след като триумфира в дебюта си по време на шестте часа на Спа.

Но това не са единствените имена, познати от големи шампионати като F1. Витали Петров ще бъде съотборник на Бътън в тима на SMP, водачът във Формула Е, Жан Ерик Верн ще кара за G-Drive в клас LMP2, култовият Пастор Малдонадо е звездата на Dragon Speed, а победителят в Инди 500 и първенец в КАРТ сериите за 1999 година Хуан Пабло Монтоя ще бъде зад волана на United Autosports, отново в клас LMP2. На стартовата решетка ще бъде и познатият от F1 Пол Ди Реста, който ще бъде поредния новак в екипа на Пол Ди Реста, а синът на най-великия аеродинамист в историята на F1, Ейдриън Нюи – Харисън, също ще участва в Льо Ман, като той ще пилотира прототипа Dallara на SMP Racing в клас LMP2. Дори Уил Стивънс, който изкара няколко състезания с Manor в F1 ще е сред участниците и ще се включи под името на отбора на Оливие Панис и Фабиен Бартез.

Общо 20 прототипа ще се включат в LMP2. Отново отборите с шаси на Oreca ще имат предимство, но заради правото на подобрения през зимата, специалистите очакват по-високо темпо от тимовете с Ligier и Dallara. В клас GTE Pro ще бъде изключително интересно. Засега Porsche и Ford изглеждат с класа над останалите, но Aston Martin, Ferrari, Corvette и завръщащите се BMW имат какво да кажат в битката за победата.

През седмицата ще бъдат обявени и новите технически правила, които ще влязат в действие през 2020 година, но още от сега изглежда, че Льо Ман навлиза в една нова ера. Същото важи и за коментаторския екип, който ще бъде разширен за 2018. Освен титулярите Емилиян Стойков и Борислав Петров, коментатори ще бъдат Георги Иванов, а по време на самото състезание ще има и гостуване на победителя в клас LMP2 за 2010 и шеф на отбора Strakka Racing, Ник Лавентис.

Събитията в Льо Ман започват на 13/06 с единствената свободна тренировка и първата квалификация, която започва в 23:00. На 14/06 ще се проведат финалните две квалификации, а самото състезание ще се проведе на 16/06 и 17/06. По време на цялата надпревара Том Кристенсен ще анализира битката и на всеки два часа ще се включва в прякото предаване. Старта е в събота от 16:00 българско време, като прякото предаване на Евроспорт ще започне още в 14:00 с презентацията на отборите на стартовата решетка.